< voorbije data

 

17 november

Saarbrücker Jazz Festival, Duitsland

(FES + De Oesterprinses)

13 december

De Kring Roosendaal, Nederland

(Modernski)

14 december

De Bijloke, Gent

(Modernski)

 

2014

16 maart

Schuttershof, Middelburg, Nederland
(Terms of Embarassment)

21 maart

deSingel, Antwerpen (Terms of Embarrassment)

 

 

 

 

 

 

YOUTUBE TWITTER

 

 

Flat Earth Society - Jubileum CD '13'

 

13 is een rond getal volgens Flat Earth Society en dus een jubileumjaar! We hijsen de vlag en zingen ons lied. Op ons nieuwe album, voor het gemak ‘13’ genoemd, serveren wij u onze gebruikelijke ongebruikelijke portie gas, chaos & chazz. Het 13de album met 13 nieuwe stukken, het één al instrumentaler dan het andere. De muzikale tocht trotseert wisselende landschappen en weersomstandigheden, het orkest blijft immer fris en ongeschoren, de muziek is ons zakmes en kompas, de woorden zijn van een allerdiepzinnigste diepe diepgang. De cd-industrie zal helemaal heropleven.

 

Een jaar geleden was Klara zo vriendelijk ons in hun Toots-studio uit te nodigen om een nieuw album op te nemen. Uit die sessie selecteerden we 11 stukken van zeer gevarieerde aard. De meeste van eigen hand, maar ook Scott Joplin* en Tom Dissevelt** kregen een plek. Een aantal stukken komen uit ons HearSee-repertoire en kunnen op onze website met de bijhorende films bekeken worden. Ook John Watts draagt zijn steen bij op 2 nummers (Patsy & Unconditional Lucifer) en zo komen we aan ‘13’.

 

Flat Earth Society is en blijft België’s origineelste en meest gedurfde ‘big band’. Niet in de traditionele zin van het woord, maar gewoon omdat ze met 15 zijn. De invloeden zijn velerlei in hun allesbehalve traditionele ‘big band’ muziek. En hoewel het woord ‘eclectisch’ hen nog altijd de kriebels bezorgt, is het toch moeilijk om deze uitbundige muziek anders te gaan omschrijven. Een muzikale omschrijving voor chemische reacties en kooktechniek is immers nog niet voorhanden. En na 13 jaar blijft de goesting er nog steeds af spatten, ook op deze nieuwste telg, die voor de gelegenheid wordt uitgebracht bij Igloo, het label waar Vermeersch’ zijn eerste Maximalist!-plaat zo'n 25 jaar geleden op uitbracht.

 

* Ragtime is “tijd aan flarden” en in onze versie van Scott Joplins “Stoptime Rag” gaan deze flarden nog wat meer aan flarden, ter verheviging van het ragtime-gevoel.
** Tom Dissevelt was bassist en arrangeur bij “The Skymasters” en componeerde zelf in zijn leven één stuk, “Intersections” (1960), gebaseerd op twaalftonige seriële principes. Vrees echter niets, het is een soortement swingende stadsjazz geworden.
Voor onze remake zorgde Bart Maris voor de reconstructie van de partituren.